Tuesday 31 January 2012

menangislah~~

kadang-kadang, secara tiba-tiba saje hati akan rase nak menangis dan air mata keluar tanpa sedar dan tanpa sebab..mencari-cari apakah puncanya..?????. lost~~. mungkin itu salah satu teguran dari tuhan kerana kelalaian yang tidak disedari.mungkin juga disedari tetapi tidak diambil kisah. ini semua akibat syaitan yang sudah menguasai diri. Perisai yg ada tidak cukup kuat kerana iman yang lemah longlai.

"takabbur,riak,ujub,bangga diri,hasad dengki,buruk sangka,lalai, suka buang masa,.." hebat sangat kew diri tu!!. engkau bukan siapa pun kalau bukan Allah yang memberi akal,hidayah & nikmat. Semua itu harus disyukuri dengan penuh rendah hati bukan bangga diri. Hati yang disangka suci rupa-rupanya masih berbaki kotor, sikap yang disangka sudah diubah rupa-rupanya masih dibelenggu angan-angan syaitan..

Jangan jemu untuk mengingatkan tentang penyakit-penyakit hati ini..suka untuk mengingatkan dan sentiasa ingat kerana sungguh penyakit ini memang MEMBUNUH secara kejam!. Sungguh benci dengan penyakit-penyakit ini kerana setiap saat mereka datang membuat cubaan membunuh terhadap diri..hati dan iman yang solid perlu ada untuk berperang.

Jika kalah dalam pertempuran, cepat-cepat ingat pada pencipta Allah S.W.T..kembali padaNya semula jika kita masih ada rasa perasaan sebagai hamba. Bersyukurlah jika hati dipukul dan dijentik dengan ketukan kesedaran sebagai peringatan awal sebelum diri ajal tiba. Tanda Allah masih sangat  sayang dan tidak ingin kita sebagai hamba yang dipilih & diberi hidayah membawa ajaran agamaNya dijalan tarbiyah  ini sesat dan terkeluar dari landasan yang sepatutnya..

SUJUD & MUHASABAH sedalam-dalamnya.


MENANGISLAH sepuas-puasnya!!..jika itu mampu membuat diri benci dengan dosa yang sudah dilakukan dan membuat diri takut dengan siksaan dan kemurkaan tuhan..keluarkan lah air mata mu supaya diri bertambah rasa hina pada Pencipta Allah S.W.T..air mata orang yang menyesali perbuatan jahatnya dan sentiase bertaubat paling disukai Allah S.W.T..menangislah & menangislah...sungguh! teguran dari sahabat,adik,keluarga &  mereka yang disekeliling amat perlu untuk mengetuk hati yang sikit demi sedikit sedang terkoyak. cepat-cepatlah jahit dan kilatkan. jangan ditunggu lama-lama... setiap teguran harus diambil dengan hati yang terbuka dan berlapang dada. Beruntunglah jika masih ditegur oleh Allah dan tidak dibiarkan kita terus terusan disalut dosa. Berterima kasihlah padaNya untuk ujian yang diberi samaada dlm bentuk kesedihan,kegembiraan,susah & senang.. ALHAMDULILLAH SYUKUR YA ALLAH~~~~

1 comment:

  1. Ittu diaa. Alh,amdulillah ala kulli haaa. Buktikan rasa syukur. :)

    ReplyDelete